Delft-Gdansk-op-de-fiets.reismee.nl

24-26 juli, Delft - Eibergen, 233km

Hallo lieve familie, vrienden en bekenden,

We hebben de eerste drie fietsdagen erop zitten! En dat in de heetste periode die Nederland in jaren heeft gekend. Het valt niet mee... Hieronder het verslag van dag tot dag, en onder de tab Foto's vind je de bijbehorende fotoserie met dezelfde titel als dit verslag.

dinsdag 24 juli 2018, Delft - Doorn, 103 km.

Ik vertrek, tegen mijn gewoonte in, behoorlijk op tijd. Ik ontmoet immers in Bodegraven Yvonne K., die de eerste dag met me mee fietst, en later in Haarzuilens Yvonne W., die ons tegemoet komt fietsen vanuit haar vakantiehuis in Doorn. En zij zal de eerste week met me meefietsen, waarschijnlijk tot Münster in Duitsland, heel gezellig!

In de buurt van Pijnacker hoor ik ineens achter me: "Hallo Tanja!". Het is Brenda, van mijn trainingsgroep, op weg naar haar werk, hoe toevallig en leuk. Bij Zoetermeer gaat het een beetje mis: de knooppunten-bordjes kloppen niet en met zoeken en onvermijdelijk omrijden verlies ik een half uur (en krijg er zo'n 5 km bij voor vandaag, toch al een flink stuk). Ben pas na elven in Bodegraven bij Yvonne K, die bij het station op een beschaduwd trapje geduldig op me zit te wachten. Ik moet dan, na 40 km, echt eventjes rusten, Kort nadat we samen vertrekken zie ik ergens langs de kant van de weg de temperatuur staan: 33 C.

Ik kan slecht tegen de hitte, en de 27 km naar Haarzuilens zijn haast een marteling. Mogelijk speelt het feit dat ik vannacht amper geslapen heb en dat ik bijna niets ontbeten heb ook een rol. Als Yvonne K. Gdansk noemt, het einddoel van mijn reis, zeg ik dat ik dat niet ga halen. En het zonovergoten, ellenlange wilgenlaantje vindt ze schattig. Voor mij is het de hel.

Wanneer we, na veel drink- en rustpauzes anderhalf uur later dan gepland in Haarzuilens aankomen en Yvonne W. ontmoeten, laat ik weten te stoppen met de fietstocht en een taxibusje te regelen naar Doorn. Na een kop koffie, een zout dropje, druivensuiker en mijn hoofd onder de kraan gehouden te hebben, denk ik er gelukkig weer anders over, Ook ben ik weer aanspreekbaar.

De resterende 36 km naar Doorn, dwars door Utrecht, zijn zwaar en kosten de nodige rust- en drinkmomenten. Ook giet ik regelmatig water over m'n hoofd, waarop ik een katoenen lapje heb gelegd, met daaroverheen de zonneklep. Heel charmant. Rond 17.30 u zijn we bij het vakantiehuis in Doorn, waar Marcel W. appeltaart heeft klaarstaan. Ik ben immers ook jarig vandaag! Yvonne K.'s man Gerk is er ook met de auto en zij gaan vanavond terug naar huis. We gaan nog even zwemmen, dat is echt genieten! Marcel heeft heerlijk gekookt, Italiaanse bonensalade, daarna boeuf stroganoff en een ijstaartje als feestelijk verjaardagstoetje. Wel jammer dat er geen 63 kaarsjes op stonden.

Later die avond proberen we de hotelreservering in Bronkhorst een dag op te schuiven. Met deze hitte ga ik morgen niet de ca. 90 km van de route daarnaar toe halen. De route loopt ook over de Posbank en dat is echt een flinke klim door open heideveld! We kunnen echter geen verbinding krijgen met het hotel en puzzelen daarom een andere, kortere route uit. We denken dat die ongeveer 67 km zal zijn.


woensdag 25 juli, Doorn - Bronkhorst, 77 km

Om 07.20 u, lekker vroeg i.v.m. de warmte, zeggen we Marcel gedag en vertrekken we. Het is nu nog aangenaam koel, maar de eerste helling bij Leersum, over de Utrechtse heuvelrug, zorgt, bij mij in ieder geval, al voor wat zweetdruppeltjes. Yvonne's conditie is duidelijk beter. Ze past zich gelukkig aan mijn tempo aan en bij hellingen, die ze in haar eigen tempo moet doen, wacht ze boven op me. Gaat prima zo. Na een uurtje passeren we een fietsenwinkel, waar op de winkelruiten staat: "Ontdek de wereld, pak de fiets". Hoe toepasselijk. We rijden over Veenendaal en door Arnhem. Goede fietspaden, en de knooppuntenbordjes kloppen. Ergens op een fietspad even oponthoud; met een tractor dwars op het pad wordt een slotenmaaiboot (of hoe zoiets ook mag heten) in de naastgelegen sloot gemanoeuvreerd.

Verder mooie route, door bos, langs loslopende koeien, heel landelijk. Maar ook héél heet, wel 33 graden. Pittig dagje. Tegen vier uur zijn we bij Dieren, waar we, na een kop thee op een terrasje in oud-Dieren, de pont over de IJssel nemen. Dan nog een kilometer of 8 over een open dijkje naar Bronkhorst. Dat stuk valt tegen, nog heter dan eerder op de dag.

Rond vijf uur zijn we in Bronkhorst. Pittoresk plaatsje en dito hotel, maar kamer in bijgebouw blijkt bedstee te hebben en is erg heet, wat we niet zien zitten. We vragen daarom andere kamer, die losse bedden heeft. Deze blijkt helaas minstens zo warm en heeft slechts een enkel dakraam. Maar meer mogelijkheden zijn er niet. Tja.

Na douchen en fietsbroeken uitwassen (vaste prik bij een fietsreis) nog even een wandelingetje door Bronkhorst gemaakt. Op terras van het hotel wel erg lekker gegeten, en met een klein briesje werd het iets koeler. Na later op de avond respectievelijk een wijntje en een aperol-spritz, moeten we dan toch naar de kamer......


Donderdag 26 juli, Bronkhorst - Eibergen, 53 km

Was een vrij hopeloze nacht. Bloedheet in benauwde kamer, maar al zwetend toch wel iets geslapen. Om half acht zijn wij de eersten bij het - goede ontbijt. Helaas vertraging met weggaan, want er was nogal wat mis met de rekening. Na uitleg onzerzijds en enig geharrewar wordt de rekening met EUR 26 verlaagd. Toch nuttig dit soort dingen na te kijken. We kunnen uiteindelijk pas na half negen vertrekken en het is al gauw weer erg warm.

Vandaag veel mooie stukjes door Salland en de Achterhoek. Akkerland, afgewisseld met bos en af en toe een plaatsje. Helaas bestaan de paden door het bos heel vaak uit zand, waarvan grote stukken los zand. Fietst niet optimaal om het maar zachtjes te zeggen. Vergt nogal wat concentratie, waardoor je eigenlijk niet genoeg van de mooie omgeving kunt genieten. We drinken koffie op een terras in Vorden, op een pleintje. De eigenaresse schuift speciaal voor ons het zonnescherm wat verder uit. Dan weer op weg.

Voor deze nacht hebben we (gisteren) een hotel in Eibergen geboekt, de Kastanjefabriek. Is een voormalige fabriek die is omgebouwd tot B&B hotel. Naast dat het er op de boekingssite goed uitzag, viel de keuze hierop omdat er airconditioning is!!!! Als we er aankomen, na een dag van zwoegen in 37 graden (ik fiets liever de dubbele afstand in de helft van de temperatuur!), blijkt het een hele goede keuze te zijn. Zeer sfeervol verbouwd en ingericht, met aan de achterkant een parkje. De jonge eigenaresse vertelt dat het ooit, in de 19e eeuw, een weverij is geweest en later een leerlooierij en nog wat anders. Het stond al 15 jaar leeg en vervallen toen zij het kochten en gingen opknappen. Het is pas sinds maart open. Toevallig hebben Yvonne en ik vandaag praktisch dezelfde fietskleding aan, en de eigenaresse veronderstelt dat we zussen zijn......

Na het dagelijkse wasgebeuren lopen we door de achtertuin een stuk langs de rivier de Berkel naar een oude watermolen. Daarnaast zit een uiterst aangenaam restaurantje pal aan het water, waar we de hele avond doorbrengen en heel smakelijk en iets te veel eten. Vlak voor donker lopen we terug door het bos, naar onze ge-airconditionde kamer, héérlijk!.


Naschrift:

Inmiddels, terwijl ik dit op de blog plaats, is het zaterdag 28 juli en zitten we in Havixbeck, ca. 30 km vóór Münster, Duitsland. In totaal zo'n 340 km gefietst in 5 dagen. Morgen fietsen we naar Münster, waar Marcel met de auto Yvonne komt ophalen. Ik ga haar missen!! Was erg gezellig en heb veel steun aan haar gehad. En voor zover ik weet vond zij het ook leuk :-).

Maandag volgt het verslag van de laatste dagen. En dinsdag ga ik - alleen - verder, richting Gdansk.........

Reacties

Reacties

Mieke

..ik geloof dat het volgende week minder heet wordt- doe het rustig aan!

Diny

Het is ook veel te heet abnormaal en neem
Sowieso m’n petje af voor jullie. Wees maar blij dat er geen 63 kaarsjes op stonden had je waarschijnlijk de kracht ook niet meer voor gehad haha. Nog gefeliciteerd btw. Veel sterkte voor vandaag t wordt immers nog heter ??‍♀️

Annelies

Het is niet te doen in die hitte...en toch doe je het maar! Chapea.
Ik loop wel mijn rondjes in het park om op te bouwen na de operatie, maar verder blijf ik binnen daar is het minder warm. Luister goed naar je lijf Tanja. Suc6. Ik volg je ?

Diny

Wens je alvast voor maandag een goede reis verder, zeker nu je alleen verder gaat, heel veel succes en hoop op minder warmte voor je

Marina

Hoi Tanja en Yvonne,

Dit stuk hebben jullie er gelukkig opzitten ! Zo heet wordt het vast niet meer. Sterkte verder.

Jolamda

Hoi Tanja,
Leuk je zo te kunnen volgen .
Succes verder met fietsen, en extra knap in je eentje .
Groetjes van de xco groep

Nicoline

Hi Tanja,

Op tijd gestart, zoiezo al een topprestatie ?. Super leuke foto’s. Je doet het heel goed hoor met de warmte, ik geef het je te doen. Nu alleen verder, heel veel succes en veel plezier. Kijk uit naar de volgende foto’s en verhalen.

Veronica

Hartstikke leuk blog met mooie foto’s. Je schrijft heel leuk. Ik ga je volgen en wie weet is het ook iets voor mij en Jan volgend jaar. Veel plezier en sterkte nu je in je eentje verder gaat. De grootste hitte lijkt nu wel voorbij. Succes, Veronica

Jacqueline

Hoi Tan,
Wat een prestatie in deze hittegolf. Als je niet trots op jezelf bent, ben ik het wel voor je. Ik vind het knap zoals je je iedere dag weer herpakt en geniet. Je blog is een genot om te lezen. Gezellig nog vandaag met Yvonne en vanaf morgen succes in je eentje. Ben benieuwd naar de komende ervaringen.
Go go, girl ;-)

Rini van Duijne.

Tanja, net je blok verder gelezen.pff. Ik heb diep respect voor je doorzettingsvermogen!!
Ik heb al die dagen lopen puffen en jij maar fietsen. Ga zo door, dan kan ik nog verder van je verhalen genieten. Liefs van rini.

lourens

Hoi Tanja, heerlijk, je verhalen van de afgelopen dagen, dat doet mij met weemoed terug denken aan mijn tochten. Zo doorgaan, dan kunnen wij mee genieten! Succes en geniet.

yvonne w

Hoi Tan, ik heb genoten van de afgelopen dagen. Leuk om alles weer te lezen. Mijn fiets en spullen vandaag gewassen. Helaas het zit er op. We wensen je succes met de rest van de trip. Je weet nu dat je het kan ondanks de hitte, ook alleen.

yvonne

Hoi Tanja. Vanmorgen om 7.00u huilde de hemel hier grote druppels. Vast omdat je alleen verder gaat. Succes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!